foto: parade.com

Rezultatele unui studiu realizat de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Harghita în rândul elevilor din clasa a IX-a relevă aspecte care ar trebui să pună pe gânduri Ministerul Educației, profesorii și părinții. Obiectivul principal al studiului a fost să obțină o imagine realistă asupra nivelului de acomodare în liceu, a gradului de mulțumire de noua școală, de noii colegi și profesori, asupra programului și, nu în ultimul rând,  timpului  liber, rămas după ore, meditații și/sau antrenamente.

La trei săptămâni de la debutul noului an școlar, după ce au putut să își formeze primele impresii, 253 de elevi din clasa a IX-a – 121 de băieți și 132 de fete – din cele 38 de licee din județ au completat chestionare în cadrul acestui studiu.

83,79 la sută dintre ei s-au declarat mulțumiți de noii colegi – băieții într-o măsura mai ridicată. Doar doar 62,45 la sută dintre profesori au reușit să se facă agreați de elevi, procent care scade constant în ultimii trei ani.

Atât fetele, cât și băieții sunt în mare parte (84.98 la sută) mulțumiți de specializarea aleasă, 15,42 la sută dintre cei chestionați – mai mulți decât în anii precedenți -, fiind deciși să părăsească, la sfârșitul anului școlar, clasa/specializarea în care au fost admiși.

Comparând cifrele, observăm că în 2017 numărul celor care vor să se transfere este cel mai ridicat din ultimii 4 ani și că nemulțumirea față de clasa în care au fost admiși crește”, se precizează în studiul Inspectoratului Școlar Județean Harghita.

Îngrijorător este faptul că scade numărul elevilor care își doresc să se prezinte, peste 4-5 ani, la susținerea examenului de bacalaureat. În 2017, aproximativ trei sferturi (75,89 la sută) dintre elevi își propun ca la sfârșitul studiilor liceale să obțină o diplomă de bacalaureat, restul declară că nu se vor prezenta la examenul maturității.

Majoritatea elevilor au peste 30 de ore săptămânal, iar 42,29 la sută au 33-34 de ore pe săptămână. Adunate cu orele pe care trebuie sau ar trebui să le aloce zilnic temelor de casă, adică cel puțin 2 ore/zi, se observă că aceștia își petrec peste 40 de ore pe săptămână cu învățatul – mai mult decât timpul săptămânal de lucru al unui adult -, iar la acestea se adaugă meditațiile și/sau antrenamentele.

Mulți elevi nu reușesc să ia micul dejun înainte de a pleca la școală: 44,7 la sută dintre fetele și 52,07 la sută dintre băieții chestionați.  Nu este de mirare, în condițiile în care, potrivit studiului, majoritatea elevilor (60 la sută) din clasa a IX-a pleacă de acasă între orele 6.00 și 6.50, 16 la sută fac naveta și sunt nevoiți să pornească la drum înainte de ora 6.00, ca să ajungă la prima oră de curs, aproximativ un sfert (24,11 la sută) fiind în situația de a putea pleca la ora 7.00, cu siguranță cei care locuiesc aproape de liceu.

Pe baza acestor date se poate trage concluzia că o mare parte a elevilor nu se hrănește corect, ceea ce poate influența negativ și capacitatea de învățare a acestora”, apreciază profesorul care a întocmit studiul.

Cheltuilile părinților pentru începutul primului an de liceu își continuă trendul crescător, în 2017 aceștia cheltuind până la 400 de lei/elev.

Cunoscut fiind faptul că cei care învață la școli profesionale au dreptul la „Bursa profesională” sau la „Banii de liceu”, ținând cont și de situația financiară modestă a multor familii, jumătate dintre elevii chestionați au afirmat că au nevoie și depun cerei pentru a putea beneficia de acest sprijin financiar.

Nu numai elevii, ci şi cadrele didactice şi părinţii pot contribui la îmbunătăţirea situaţiei prezentate de cifrele acestui studiu. O atenţie sporită acordată cerinţelor elevilor din partea tuturor factorilor implicaţi ar putea ameliora unele obiceiuri, comportamente sau fenomene. Acest studiu poate servi drept punct de plecare”, concluzionează realizatorii celui mai recent studiu al Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita.

Daniela MEZEY